Николай Мирев, съдружник в ПАН Диджитал

D: Николай, разкажи повече за себе си, с какво се занимаваш, как върви фирмата?

Николай Мирев: Това е сайтът на агенцията, която развиваме последните малко над 2 години с моята съдружничка - https://pandigitalmarketing.com/. Работим основно с клиенти на англоезичните пазари, но имаме и такива в БГ. 90% от работата ни е SEO услуги, но предлагаме и Google Ads и направа на сайтове.

Преди това съм работил за Fantastic Services където бях част от SEO отдела. От 2012-та работя в бранша. Започнах като content writer и затова винаги съм бил ориентиран към съдържанието като основа на доброто SEO. Миналата година бях лектор на една малка SEO конференция с тема "SEO чрез блог - добри и лоши практики" където разказах малко повече за информационното съдържание и как можем да го ползваме оптимално в SEO стратегията си.

За мен - на 29 години съм и живея и работя във Варна. В сферата на дигиталния маркетинг работя от 2012 година. Първо започнах с писане на текстове, може би затова и винаги в SEO стратегиите си наблягам на съдържанието. Иначе тази година беше доста добра за ПАН Диджитал. Преди година бяхме само двама - аз и моята съдружничка, но след средата постепенно почнахме да разширяваме екипа и вече сме 7 човека. От които шестима правим предимно SEO неща, а имаме и един словотворец познат в нашите среди като копирайтър :)) Работим основно за англоезичните пазари където са 80% от клиентите ни, но не обръщаме гръб на бизнесите от България и работим с няколко местни фирми.

D: Отлично, на 29 и вече ръководиш фирма от 5 човека със съдружника си. Можеш ли да споделиш как успявате да намирате англоезични клиенти, защо избират вас, как успяхте да се наложите като име, с какви качества?

Николай Мирев: Повечето ни клиенти са от препоръки. Преди да създадем фирмата, двамата работихме в инхаус SEO отдела на фирма, която оперира в Англия. От там се запознахме с различни хора и по един или друг начин започнахме да работим с тях. Освен това, нуждата от SEO услуги става все по-голяма навсякъде. Много често ми се случва бивши колеги, които не работят с клиенти да препоръчат мен и ПАН екипът. Та, нещата си се случват по естествен път. Не мисля, че сме се наложили като име, имаме още много какво да направим в тази посока. Но това с което задържаме клиентите са 2 основни неща - гъвкавост и разбирателство. Покрай обстановката тази година имахме клиенти, чиито възможности и бюджети за нашите услуги спаднаха и ние им влязохме в положението и се концентрирахме само над най-важното, за да намалим бюджета. Таа, ако има нещо, което бих дал като съвет на всеки - бъдете полезни на клиентите и колегите си. Рано или късно, това се връща.

D: Видях горе даваш приоритет на съдържанието, Можеш ли да издадеш някоя от рецептите си за работещо съдържание от SEO гледна точка?

Николай Мирев: Да, мога. Аз съм фен на така нареченият topic cluster модел. Тоест, фрагментиране на съдържанието спрямо различните подкатегории и различните етапи на фунията. Давам директен пример - представи си, че трябва да оптимизираш сайт на адвокатска кантора, която има юристи в различните сфери на правото. Би било супер ако можеш да хванеш трафик по търсения като "как се сменя статут на имот" или "как се регистрира патент". Това са все потенциални клиенти, които са в по-ранен етап на фунията и ние можем да уловим чрез съдържание.

Трудната част е разбиване на основни клъстъри, които в последствие да бъдат раздробени допълнително до теми на информационното съдържание и най-важното - да бъдат приоритизирани. Разбира се, трудно е и да убедим клиентите, че трябва да инвестират време и средства в такъв тип съдържание. На българския пазар често се сблъскваме с проблема "ти просто ме класирай на първо място по еди-си-коя дума". За тези които се интересуват от този модел - има чудесен материал по темата в Hubspot - https://blog.hubspot.com/marketing/topic-clusters-seo .

За по-напредналите SEO-та това едва ли са кой знае какви новини и със сигурност не им давам някакво огромно know-how. Но често забелязвам едно подценяване на съдържанието. Или претупване като писане на блог статии по 300-400 думи колкото "да има нещо". Като ще е така, по-добре да няма нищо.

D: После ще те върна към нещо горе, но тук засягаш нещо важно и да го продължим. Как клъстеризирате за английски, какви инструменти ползвате?

Николай Мирев: Аз съм фен на Ahrefs. И SerpStat влиза в употреба понякога, но той ни е основно оръжие за БГ пазарът. Доста колеги ползват SemRush, но аз така и не му свикнах и си ползвам Ahrefs. Тук е моментът да кажа, че може би най-важният "инструмент" е източник, който е наясно с нишата. Ние можем да видим колко търсене имат за дадени теми, но не винаги сме наясно дали си струва да ги приоритизираме.

Ако продължим примера с адвокатската кантора, от нейният собственик можем да разберем колко са му важни различните клиенти. Например, може да е много по-важно да таргетираме теми свързани със трудови злополуки, изтичане на лични данни или спор с банкови институции. Защото това са много по-печеливши услуги за адвокатската кантора отколкото, да речем, регистрация на ООД фирма. Темата е доста обширна, но ако трябва да кажа с едно изречение - не се фокусирайте само над числата, защото те не са всичко. Допитвайте се и до клиентите си или колегите си (ако работите инхаус).

D: Това, което горе ми направи впечатление, е оставянето на най-важното в моменти, когато бизнесът по една или друга причина изпитва затруднения за финансиране на SEO дейности. Кое е това най-важно, което бизнесът е добре да продължи дори в момент на криза като сегашната?

Николай Мирев: Както SEO специалистите често казваме - зависи. Нуждите на всеки един бизнес и всеки един сайт са различни. Например, ако сайтът е в перфектно онсайт състояние, основните страници са оптимизирани и това, което правим, е линкбилдинг + развиване на информационното съдържание, то можем просто да намалим темповете с цел все пак да се работи сайтът, но да сме гъвкави откъм месечна такса за клиента.

В друг случай - идва нов клиент, който, за да спаси бизнесът си търси SEO услуга, но има ограничен бюджет и чийто сайт е кошмарът за всяко SEO. Бавен, с много проблеми и изглежда все едно е правен в час по информатика през 2007-ма. В този случай можем дори за 1 ден работа да оправим основните работи по сайта, които ще го засилят и, както се казва, ще източим блатото. Но винаги обясняваме на клиента, че това не е пълноценна услуга и че SEO е процес, а не еднократно действие. И дори да има резултат от еднократна оптимизация - той няма да е дългосрочен.

D: Добър отговор. Действително зависи от етапа и състоянието на сайта. Нека сега да отидем в другата крайност и да помечтаем малко. Сайтът в твоите ръце катери, печалбите скачат, собственика идва при теб и пита: Казвай какви пари искаш, имаш ги? Как би инвестирал един добър бюджет в сайт в добро техническо състояние?

Николай Мирев: Тук отново ще се възползвам от дежурният SEO отговор - зависи :D Наистина подходът трябва да е индивидуален. Но ще дам примери с различни сайтове. Да речем имаме онлайн магазин, който се развива много добре - бих посъветвал собственика да разшири асортимента си и да започне предлагането на продукти с по-голяма стойност.

Например, ако онлайн магазинът е за бельо, можем да започнем предлагането на разни подаръчни комплекти (луксозно бельо + комплект свещи ми звучи като примамлива комбинация) или сходни продукти като чорапи, пижами и спално бельо. Може би тук ще ме попиташ "ама това не е SEO". И ще ти кажа, че грешиш - това вече Е SEO. SEO специалистите сме принудени да еволюираме в маркетинг джунглата. Ние все по-рядко сме хората, които се занимават (само) с линкове и ключови думи и все по-често ни се налага да даваме бизнес съвети на нашите клиенти. В този пример може дори да вземем линкове от разни сайтове за сделки или от партньора, от когото зареждаме свещи например. :)

Но има и ситуации, където е доста трудно да разширим дейността на нашият клиент. Например сайт на зъболекар. Дори да го класираме на топ позиции, ако зъболекарят работи сам - трудно ще може да направи повече от това да си запълни графикът. И все пак - винаги има варианти. В този случай например - дентален туризъм и обслужване на чужденци.

D: За да не те задържам повече като финал кажи нещо, което не съм те питал, а според теб е важно хората от групата да чуят?

Николай Мирев: Ами, важни неща - бол. Но може би най-важното - помагайте на клиентите си, помагайте си един на друг, не се притеснявайте да се допитвате до мен за помощ (ако мога - помагам :) ). И най-важното, колеги, като отминат тези смутни времена, дайте да направим една сериозна SEO кръчма.

D: А, един последен въпрос, който си бях намислил и щях да забравя. Не е точно SEO. Какво прави според теб Варна такъв сериозен IT хъб, в последно време постоянно попадам на варненци, които успешно работят на запад в интернет сферите. Нещо от морският бриз?

Николай Мирев: Тук често духа силен вятър и сме принудени да сме здраво стъпили на земята :) А иначе - за съжаление много варненци се развиват в София или в чужбина. ИТ и маркетинг секторите тук според мен са доста слаби и бих казал, че стават по-слаби. Както казвам аз, икономиката на градът е изградена от руснаци, моряци и техните жени :D Ще се радвам, ако повече съграждани намират развитие тук, а не в столицата.

D: Благодаря ти за разговора, надявам се да бъдеш на разположение за дискусия в групата.