Интервюта

Интервю със Светослав Петков, българин, който живее и работи в Лондон като SEO PLANNER

0min

Калин: Здравей Светослав. Да започнем с това къде си роден, и къде си учил? Светослав: Роден съм и съм израснал в София (Младост). Завършил съм Софийския Университет със специалност Неформално Образование. Беше, и мисля, че още е доста непозната и нова специалност, но за сметка на това ми отне 8 години докато си взема дипломата.

Калин: Къде започна работа след завършването? Работеше ли по времето, в което учеше? Светослав: Работил съм преди, по време и след това. Произлизам от семейство, което нямаше как да ме издържа на тези години. След средното образование работих като шофьор на бус, но ми стори тежко и реших да започна да уча. По време на ученето работих като продавач в "Puma" за 570лв, което отново беше доста нищожно.

Калин: Това ли те накара да се запишеш на курс по дигитален маркетинг? Как реши да се занимаваш с онлайн маркетинг? Светослав: Не, тогава доста се лутах и търсих призванието си. Моя добра приятелка, която за занимава с Social Media Marketing ми сподели, за SEO като наука и реших да прочета. Не знам защо, винаги съм се възхищавал на Google като бранд и затова може би започнах да се интересувам и да дълбая.

Калин: След като си завършил този курс по дигитален маркетинг си започнал работа в сео агенция - TheSeo.com, нали така? Светослав: По това време работих в един фитнес и се опитвахме да го разработим и почнах да практикувам, което ще рече да чупя сайта и да експериментирам. Първо се записах на един курс, който се проведе от 2 легенди в Българското SEO, Огнян Младенов и Васил Тошков. Много ме грабна, макар и на Васил Тошков лекцията да ми беше too much за знанията ми по това време. Естествено това беше началото. След това се появи курса в СофтУни, който ми се стори доста по-лесен, може би, защото вече напредвах или наистина си беше по-лесен. След завършването започнах работа с клиенти и си намерих приятел със сайт, върху който да работя. След това ми се отдаде възможността да започна работа в theSEO.bg + .com.

Калин: С какво се занимаваше там? Какви бяха клиентите ви - български, от чужбина или двете. Какви бяха като размер – малки, средни или големи? Колко време работи в theseo.bg? Светослав: Това беше най-трудното ми начало до сега. Много пот и притеснения в първите 2 месеца. Мислих си, че имам някакъв опита, но се оказа нищожен. Занимавах се предимно с on-page оптимизация, като заварих една леко закърняла методология, защото виждах, че алгоритъмът на Гугъл и пазарът се изменят всеки ден. Поради услугите, които предлагаше тогава фирмата повечето сайтове бяха малки (от сегашната ми гледна точка). След като натрупах вече увереност дойдоха малко по-големи клиенти и се увеличиха и задълженията ми. По-малко бяха международните клиенти, които бяха предимно от Канада. Изкарах над 2 години и половина, като преди да замина зад граница ръководих тийм от 4 човека.

Калин: Как стана заминаването в Англия? Реши да си търсиш работа като онлайн маркетингов специалист там? Или беше кандидатствал от България? Мисля, че на доста хора би им било интересно, защото това е голям скок в кариерата, а след като ти си го направил, това ще даде кураж на други да опитат същото. Светослав: Първоначално никой не ми повярва, че ще замина. Кандидатствах в LinkedIn, но се оказа, че е през някаква рекрътърска агенция (само да вметна, че до този момента бях с ужасен английски език). Офертата, която ми предложиха беше да се преместя в Йорк, което е в Северен Йоркшир за компания, която е фокусирана изцяло в International SEO. Преминах първото интервю, което беше по телефона. Заради английския ми език не вярвах, че ще стане нещо, но минах и второто интервю по Skype и решиха да ме викнах на интевю в Йорк, като преди това трябваше да реша едно задание от 10 точки. Казах си, какво пък толкова, ще се разходя и каквото стане. Бях препариран, защото с моя английски ме сложиха в една стая с още двама човека и с гиганска видео стена, на която се появиха още двама. И до момента ми е бяло петно какво и как съм презентирал за заданието. Честно казано не беше трудно, но най-трудното ми беше да реша да замина. Не съм живял никога в чужбина до преди това и беше голяма крачка да зарежа всичко и да замина.

Калин: Тоест, не си започнал да работиш за компанията, за която работиш в момента? Светослав: Точно така. Първо бях в Webcertain. Наистина ми хареса методологията на работа в UK и усещането да работя с брандове като SAP и Xerox, но това, че бях сам в абсолютно чист британски град малко ми дотежа и реших да се преместя в големия град и дойдох в Mediacom в Лондон (компания с 1400 служители само в Англия). Калин: С какво се занимаваше в Webcertain? Какви бяха задълженията ти там? Светослав: В Webcertain, няма срамно, но ми предложиха курс по бизнес английски език за 1 месец + сума за релокацията. Защото идвам от България и имах доста опит със спамерски линкове, PBNs и оформяне на backlink profile, та ми връчиха акаунта на SAP да направя одит на милиони линкове. Правих репорти на Adobe Analytics (до тогава непознат за мен инструмент), както и помагах за изграждането на hreflang tag за повече от 20 маркета за Xerox. Много неща научих, защото имаше доста знаещи специалисти, а и видях как работят зад граница.

Калин: Как намери работата в МедиаКом - на някой сайт за работа или по различен начин? Светослав: Mediacom отново с рекрутъри. Вече без да търся работа си отворих профила да е видим за рекрутъри и се започна сагата. Отново имах интервю по телефона и следващата фаза беше презентация в офиса им. Трябваше да направя мини одит на e-commerce сайт за дивани. Презентирах го пред легенда в SEO общността Edward Cowell (Teddie), който взе, че ме хареса. Калин: Този мини одит го прави на място като част от интервюто на живо ли? Светослав: Не. Мини одита като задание, ми го изпратиха преди това със срок около 2 дни да го изпратя и вече на интервюто трябваше да го презентирам пред тях в рамите на 15 мин.

Калин: Ясно, по-рано каза "Наистина ми хареса методологията на работа в UK". По какво се различават начините на работа в България и Англия? Светослав: Да, само да кажа, че не съм работил в други агенции. Имах представа как върви пазара. Винаги съм работил и като фрийленсър, защото там имам свободата да правя това, което смятам за добре. Тук се работи с планиране, бюджетиране, в колаборация с различни отдели за канали (online и offline). Виждаш голямата картина на сайтовете и кампаниите. В България ми се наложи поради типа клиенти, които имах да работя с всички CMS-и и да отстранявам бъгове, които възпрепятства доброто класиране. Докато в България е манипулиране на алгоритъма тук си е оптимизиране. Услугата, която предлагаме не е по-различна, както и специалистите не са по-качествени от повечето в България, но с този бизнес план и методология на година се плащат по 430,000 паунда на година

Калин: Как се оптимизира сайтът на Tesco например, след като не разчитат на връзки за класирането си в търсачките и за които 50-100 врръзки на месец не биха повлияли на ренкингите им? Как се определя една сео кампания за голяма марка за успешна? Дай ми пример от твоите клиенти Светослав: Да въпросът с връзките е малко подценен точно поради този факт. Няма как да се изграждат 50-100 линка и да се чака резултат. Както за Теско така и за SKY, в който акаунт се грижа за технически препоръки, повече тежест технически да е издържан един сайт с добро съдържание. Outreach кампаниите не показват такъв ефект, точно поради този факт. Измерваме успеваемостта изцяло на класирани кл.думи, които са важни за клиента, като например основния ми клиенти Bucherer.com да са в топа за Rolex, например. Тракваме по повече от 500 думи, като са добре групирани и гледаме visibility на всяка група. Повече се работи по вертикали, отколкото за целия сайт, както е и при SKY.

Калин: "Измерваме успеваемостта изцяло на класирани кл.думи" какви техники използвате, за да имате топ ренкинги за този клиент в частност - Bucherer.com? Светослав: В годината и половина, в коята работя за този акаунта има голям ръст, но това се дължи отново на отстраняване на много технически грешки и оптимизацията на редиректите от стари URL адреси и закупени домейни. С такъв солиден бранд първото беше да направим добра структура и да оптимизираме вътрешните връзки на сайта, както и outreach кампании, но за линковете е малко различно, защото се базират на бюджета, който заложат. Тук вече приложих българското и залагам малко повече на exact match анкорите. В момента работим по оптимизация на продуктовата страница, но са малко трудни по отношение на промени по сайта.

Калин: Разбирам. Сео специалистите присъстват ли на срещите с клиентите, равноправни ли са на другите отдели в агенцията или просто им се спуска заданието? Светослав: Зависи от клиента и нивото на срещата и къде в йерархията си. На ниво среща със собственици присъства Head of SEO (горе долу за престиж). Във седмичните срещи участваме аз и моят мениджър, но джуниърите - не. Калин: Какви инструменти/tools използвате в работят си като сео специалисти? Светослав: Тук идва и най-сладката част да си в такава компания. Имаме достъп до какви ли не тулове. Основните, които използвам са DeepCrawl, ScreamingFrog, aHrefs, SEMrush, BrightEdge, AWR, SEO for Excel, Searchmetrics. Аз имам акаунт в Surfer защото го намирам за доста полезен и ми помага за съдържанието.

Калин: Откъде си набавяш информация за нещата, които се случват в индустрията? Какво четеш по принцип и какво четеш в момента? Светослав: Имаме форуми вътре в компанията, както и канали където шерваме информация. Имам няколко човека, които следвам, като например Хамлет Батиска, който ме грабна с това, че споделя доста хубави неща свързани с Python в SEO. Ходих на организирана среща London SEO, където се запознах с Areej AbuAli, която е менижър в Zoopla и наистина знае много. Основно слушам подкаст Search with Candour и Authority Hackers в YouTube.

Калин: Каква е заплатата ти там? Светослав: Предвид това, че все още английския ми език не е на ниво спрямо всичките ми колеги, които са англичани и това, че трябва да комуникирам с клиенти за мен заплащането е добро за момента. Нямам право да споделям това, но за моята позиция варира от 32к до 36к на година.

Калин: Какво би казал на хората, които искат да упражняват сео професията зад граница? Какво е важно да знаят/какви умения да имат, за да могат да се отличат сред останалите кандидати? Светослав: Бих ги посъветвал да не се подценяват и да се уверени в знанията си. Имаме много добри специалисти и може да се достигне световно ниво дори на местна почва. За мен най-трудно е да презентирам и да покажа, какво знам, на което тук държат и бих наблегнал на това, как да покажа, че знам

Калин: Благодаря ти за времето и изчерпателните отговори Светослав: И аз ти благодаря за отделеното време! На раположение съм ако има още нещо Калин: Благодаря, сигурен съм, че ще има хора, които ще ти задават въпроси в коментарите.

Дискусия в групата