Григор Павлов - собственик и оптимизатор в Seo-webdesign.bg
Има един не толкова публичен SEO специалист, Grigor Pavlov, който аз изключително много уважавам. Той се труди успешно на много пазари, не само в България и постига завидни успехи. Днес и двамата намерихме време да разменим няколко думи за SEO, които може би ще са ви интересни. Ето ги и тях:
D: Григор, разкажи малко повече за себе си? С какво се занимаваш, от кога се занимаваш, как да те открият хората?
Григор: Основно се занимавам със SEO и изработка на сайтове. В бранша съм от около 12 години, като преди това (2004-2005 г.) правих сайтове на flash и action script 3. За тогавашните времена Flash-a беше Wow. После след едно запитване от приятел "Искам сайта ми да е на първо място в Google" започнах да навлизам и в SEO.
Имам добър екип от 8 човека сега, работим с Drupal CMS, понякога и с Wordpress, не защото ни харесва като CMS, а защото клиентите я предпочитат. Дейността ни е в България, няколко проекта за UK/USA и доста повече клиенти в Югоизточна Азия.
Относно това как да ме открият хората, винаги могат да се свържат с мен през сайта ни https://seo-webdesign.bg/ или през фейсбук/телефонен разговор.
D: Я, това е интересно. Мисля малко български SEO агенции работят на азиатските пазари. Има ли разлики със запада или SEO си е SEO навсякъде?
Григор: Ами разликата е, че там всичко се случва бързо. Или поне така желаят клиентите, при тях всичко е, както обичат да казват pace, pace, pace. И когато се поема SEO проект ни отнема време да обясним защо и как нещата не могат да се случат бързо. Разбира се за тези които могат да си го позволят може да се забързат.
Относно това как се движат проектите не мисля, че има голяма разлика, алгоритмите си работят горе-долу еднакво в зависимост от нишата. Тук изключваме България, където все още не са добавени някои от факторите, които оказват голямо влияние на по-големите пазари. Общо взето не сме им интересни и не се занимават с нас.
D: Кои фактори липсват в България и ги има другаде?
Григор: О много са. Може би основния проблем е езикът, както всички знаем българския е специфичен и всичко свързано с NLP (Natural Processing Language) автоматично отпада или не работи както трябва.
В този ред на мисли това е пряко свързано и с E-A-T/YMYL, т.е. и тази част не е изчистена за България.
D: Разбирам. Опиши ми за теб идеалния клиент/сайт, който ще ти бъде лесно да му направиш външно SEO. Тук индиректно те питам как преценяваш онсайт нещата и кои според теб са най-важни?
Григор: Честно казано, идеалния сайт за външно SEO би бил такъв изработен от нас. Просто ще си направим ВСИЧКО нужно onpage, без да се налага да водим комуникация с разработчици. Понякога губим много повече време в писане на одити и обясняване на грешки на разработчиците, отколкото в самия link building. Това забавя и самия процес на започване на същинското SEO. Случвало се е да започнем работа 2-3 месеца по-късно заради такива неща. Дори често се случва при нов клиент и подписан договор за 9-12 месеца да изработим сайта безплатно, за да сме сигурни, че ще си спестим горното.
За онсайт нещата ползвам инструменти разбира се, в наши дни се спестява доста време. Основните неща които проверяваме са:
- Определяне на лендинг страниците
- Правилно структурирани заглавия
- Проверка за дублирано съдържание
- Обогатяване на текстовете по лендинг страниците
- План за създаване на семантично ядро
- Оптимизиране на изображенията
- Подобряване скоростта на зареждане на сайта
- Изследване на потребителското поведение на посетителите на сайта
- Скоростта на зареждане
D: Тук сам ме подтикна да те попитам. От наши разговори знам, че си голям фен на инструментите. Кои са ти най-най важните? Не всички, 5-те най-важни инструмента, без които не можеш да живееш?
Григор: Чак фен не, но няма как да не харесваш нещо, което ти спестява много работни часове. Относно списък:
- Аhrefs
- SEMrush
- GSC
- Screaming frog
- Напоследък доста добре работим със Surfer SEO
D: Сърфърът е хубаво нещо, аз също го харесвам. Появата на тези нови и набиращи популярност инструменти за семантичен анализ говори за това, колко важен става текста за класирането. Аз съм виждал как с промяна на няколко малки уж елемента класирането се подобрява значително. Тук има една въпросителна обаче, дали копирайтърите са научени да се съобразяват с това и да действат точно по задание. Ти външни копирайтъри ли ползваш или си имате инхаус?
Григор: Имаме копирайтъри при нас, които пишат предимно за нашите проекти. За съдържание по guest постове ползваме външни копирайтъри, но и на тях сме написали задание, което да следват. Понякога ако поста ни е важен дори и да е написан от външен копирайтър минава един бърз преглед през Surfer-a или най-малкото през инструмента на SEMrush.
D: Дай да излезем малко във външно SEO. Една тема, по която всеки си има лично мнение. Кога е безопасно за нов сайт, на нов домейн, да се започне масиран външен линк билдинг и какво да правят новите сайтове преди да започнат силно външно SEO?
Григор: Ако сайта е направен качествено и съдържанието е готово преди индексирането му аз бих рискувал да започна масиран линк билдинг веднага. С малката уговорка, че този проект има хубав бюджет. Ако се започне с наистина хубави и авторитетни линкове с разумно подбрани анкори според мен няма никаква опасност. Виждали сме и сме правили проекти, които за 3-4 месеца се заковават на първа страница или дори на първо място в конкурентни ниши. Разбира се тук не говоря за наистина трудните ниши на англоезични пазари, там може да минат много месеци преди да има добър резултат.
Относно това какво да правят новите сайтове, това пак зависи от това с какъв бюджет разполагат. Ако бюджета е малък нека да заложат на доброто съдържание и постепенно да добавят връзки и ново съдържание.
D: Благодаря, един последен въпрос, защото с теб можем да говорим безкрай, но някъде трябва да сложим край поне засега. Генерално нещата, от които може да се вземе външен линк са няколко групи. Много кратък текст тип "Бранд - връзка", къс текст до 300 думи с анкърна връзка в себе си или без нея и външна обща връзка и последната - дълъг статиен текст, с анкърни връзки в тялото. Кой тип дава най-много като ползи и за последния тип(статийния) къде е най-добре да се разположат връзките и колко на брой връзки поставяш в текст до 1000 думи? )
Григор: Аз по-скоро бих поставил нещата така. На първо място връзката трябва да изглежда натурално поставена. На второ място ако източника от който линкваш е в същата ниша може без колебание да забиеш money anchor. Ако сайта не е нишов, но е авторитетен (медия или нещо друго) може да се ползва бранд или някаква long tail keyword. Ако има колебания или не си сигурен naked URL или misc anchor върши най-добра работа. Честно казано от доста време дори не следя дали слагаме някакви %, когато линкваме с ключова дума ако всичко е натурално няма проблем с Пингвина.
Contextual връзките от по-дълги материали са най-силни по-принцип. В идеалният вариант връзките е добре да са разположени в началото на текста, но само ако изглеждат натурално, ако няма възможност там не е проблем да са и в края.
Ако говорим за Българския пазар на статия от 1000+ думи може да сложиш 2 връзки, една бранд/naked към Home и една ключова дума или ключова дума + бранд към вътрешна страница. За англоезичният вече има много други неща, които гледаме преди да преценим къде и колко връзки да поставим. Понякога дори на дълги статии (над 2500 думи) трябва да се задоволим само с една връзка.
Дискусията в групата