SEO триковете на Славчо Панов
Отдавна следя сайтовете на Слави (websitedesign.bg), защото той е един от най-константните в топа на Гугъл за своите си неща. Търсачката сменя алгоритми, предписания, нещата му стоят като заковани в челото. Вчера го хванах в подходящо настроение да отговори на няколко прости въпроса и той изненадващо се съгласи. Може би ще ви е интересно това импровизирано Фейсбук интервю. Давам всичко в суров вид, не бъдете много критични – не искам да коригирам нарочно.
Д: Дай ми 5-те най-важни неща вътре в сайта, които са задължителни за добро класиране? Нека се спрем на типичния сайт, представящ услуга като твоя, без да отиваме в леко по-различните големи сайтове - магазини, медии и т.н.
Славчо Панов
- Силни и релевантни линкове, с правилни анкъри
- Страхотно съдържание, даващо отговори, решаващо проблеми. Много е важно как е написано. Ако е прекалено абстрактно, може да изиграе лоша шега и въобще ботовете да не разберат каква е темата. Друг проблем е прекаляването с ключовите думи, ако това се случи гугъл просто не позволява да се класира тази страница напред.
- Правилни тайтъл тагове
- Правилна структура и вътрешно налинкване, с правилни анкъри
- Техническо seo - тук не мога да кажа кое тежи повече, примерно каноникълите са доста важни. Структурираните данни може би не са чак толкова силни като ранкинг фактор, защото и без тях си бяхме в топа. Миналата седмица ги пооправихме. Преди това имаше малко и бяха сгрешени, но ни помръзваше да ги фикснем, както казах и без тях си вървеше идеално.
- Мисля че трябва да се спомене още един фактор - авторството. Става дума за това, че ако автора на даден материал е доказан спец по темата, по която пише (според Гугъл), то това силно може да повлияе в положителна посока. Така олесняваме Гугъл да показва напред по-сигурни, експертни писания и им има много по-голямо доверие пред тези с неизвестен автор или без автор.
- Според мен и въз основа на нашия сайт, бързината също е добър ранкинг фактор. Не случайно му отделиха специално място в конзолата. Ако забелязвате, в топа много рядко се появяват бавни сайтове.
Д: А същите 5 най-важни неща за външно SEО? Като бих искал ако може да засегнеш и кой тип външна връзка работи най-добре според теб?
Славчо Панов
- Външни линкове, от силни и релевантни източници, с правилни анкър текстове. Да не се прекалява с екзакт мача. Имам едно видео в Клокси по темата, което е супер актуално и до днес (https://www.cloxy.com/blog/anchor-text/ - не ме гледайте, само ме слушайте).
- Малко брандинг, като част от off-site оптимизацията. Знам, че някои колеги ще кажат, че това не ни е работа, но не съм съгласен. Една публикация в чужд сайт, освен стандартния линк, би могла да има и още няколко цели - брандинг, PR... (публикация по темата: https://pravatami.bg/…/kak-seo-branding-i-pr-rabotyat-zaedno)
- Силно разнообразен линк профил. Линкове от всякакви сайтове - медии, блогове, фирмени, магазини, форуми, директории, каталози (не прекалявайте с последните 2), някакви други хитри и интересни, социални мрежи, линкове от изображения с анкър и без анкър текст, тук искам да включа и сайтове с различни разширения, както и линкове с различни релации - dofollow, nofollow, ugc и т.н...
- Силни и трудни за вземане линкове. Това си е съвем нормално. Гугъл вижда, че в една ниша първенците имат подобни линк профили, в които има едно ядро от повтарящи се линкове (от едни и същи места). И ако някой успее да го наруши това и да вземе малко силни връзки от места, дето другите не са успели - бинго!
- Цитирания без линкове, споменавания на бранда, както и на автора - работят и дори ги засичат някои инструменти (имам предвид споменавания на домейна, без линк).
Разбира се, че dofollow линковете си остават най-силни, но има неписани правила къде и защо да бъде поставен даден линк, за да има най-силна тежест. Около него трябва да бъдат разхвърляни релевантни ключови думи. Има една много яка статия или на backlinko или на ahrefs по темата, сигурен съм че ти я знаеш, дори я беше препоръчал някъде.
Д: Сега следва един привидно антибизнес въпрос, но мисля, че няма да ти навреди.
Въпрос №3. Мислиш ли, че има безопасен външен линк билдинг, който неспециалист сам може да си прави и би ли препоръчал такъв? Все пак много бизнеси на старта си нямат бюджет за SEO агенция, а трябва да започнат да печелят пари някак. Какво би ги посъветвал?
Славчо Панов: Oтносно това, дали смятам, че има безопасен външен линк билдинг, който неспециалист сам може да си прави:
През годините съм виждал какво ли не и вкрайна сметка линк билдинг правен от клиента е с 99% риск за съсипване на сайта (респективно и на бизнеса).
Някои в началото постигат някакви резултати, надъхват се, но в крайна сметка след някакъв период от няколко месеца или година сайта дърпа назад наказан леко или по-силно.
Виждал съм и толква зле сайтове, за които е много по-лесно да се стартира бизнеса и брандинга наново, отколкото да се оправя.
А относно моя съвет за липсата на бюджет в началото, всъщност имам 2 съвета:
- Не стартирайте бизнес, ако не предвидите бюджет за seo и/или реклама.
- Ако все пак сте почнали, но нямате бюджет за seo и реклама, то наблегнете силно на полезното съдържание и градене на общност, на която да давате голяма добавена стойност, както прави Христо Стоянов. С течение на времето, ако го правите добре, се получава така, че хем събирате общност от верни фенове и потенциални клиенти, хем доброто съдържание изгражда натурални линкове (не винаги силни, но е добро начало). Не си мислете, че това със съдържанието е лесно - много е трудно!
Мисля бяха откровени отговори и ще намерите по нещо полезно за себе си.
Дискусия в групата.