Интервюта

Интервю с Калин Горанов SEO по американски

17min

Информация за Калин - българин, който живее и работи SEO в САЩ

D: Кажи нещо за себе си преди да заминеш навън, с какво се занимаваше, как решихте да емигрирате?

K: Бях на студентска бригада в Щатите 2001г. Икономиката им цъфтеше, навсякъде имаше знаци, че бизнеси търсят работници. Всичко това се промени за една нощ, когато срутиха двете сгради в Ню Йорк. Бизнесите започнаха да уволняват хора, беше и време да се прибирам в България, за да завърша образованието си. Харесваше ми тук, но не исках да остана без документи и се прибрах.

Завърших психология в Софийския и реших да имам свой бизнес във ... Враца от всички места (защото съм оттам). Мислех си, че знам всичко, но се оказа, че греша. Не знаех да продавам. Трябваше бързо да го науча, което и направих. Също така направих и грешката да давам стоки с отложено плащане (бях дистрибутор на пивоварната в Лом). Като резултат в един момент останах без оборотни средства и това беше безславният край на този бизнес.

По това време се и ожених. Та си представи женен, без пари и живее с жена си при родителите си.

Трябваше бързо да измисля нещо, което хем да изкарва пари от първия ден, хем да не изисква пари да се започне. Затворих се вкъщи за седмица и само лежах и мислех. Чудех се какво имаше в София дето ми харесваше, а го нямаше във Враца.

Сетих се за любимите ми сандвичи - Бъргър София. Отидох до София, купих от всички по един, за щастие рецептите им бяха на етикетите. Промених ги малко, за да сваля цената за врачанския пазар, направих 20-30 в кухнята на родителите ми. От предишния бизнес познавах собствениците на магазините и продадох всички за около ден (само на тези, които платиха на момента). На следващия ден започнаха да ми звънят с поръчки за по-големи количества.

Това започна да върви добре от самото начало, но на втория или третия месец жена ми спечели Зелена карта.

Та, след около още няколко месеца дойдохме в Чикаго. Междувременно се опитах да продам този "бизнес" на човека, който ми помагаше. Той ми отказа, но след като заминах се опитал да го направи сам, за да си спести плащането, но понеже не знаеше подробностите се отказа след няколко месеца.

D: И се озовахте в Америка? Там направо SEO ли започна или мина през други неща?

K: Вече сме в Чикаго. Нямам пари за мой бизнес, ако искам да практикувам психология трябва да започна почти от начало да уча, а нямам пари за училище. Затова започнах първата работа, която ми попадна (дойдохме с $5000, след седмица дадохме $3500, за да наемем квартира). Та първата ми работа беше да бутам възрастни хора, които трудно ходят, с инвалидна количка от и до гейтовете на летището.

Заплащането на час беше ниско, парите се изкарваха от бакшишите, които тези хора ти дават. Трябваше да изкарам възможно най-много. Установих, че ако говорим за децата им получавам по-големи бакшиши, отколкото ако мълчах или говорехме за други неща. Не знаех тогава, но съм правил А/Б тестове.

Пътят в SEO

D: Я разкажи как стана SEO?

K: За щастие имах доста свободно време. Повечето от тези, с които работех спяха, аз пък четях списанията, които пътниците забравяха. Така намерих едно списание Business 2.0 дето пишеше за новите технологии, та там попаднах на статия за seo.

Беше перфектно, защото беше ново, нямаше училище за него, компаниите нямаше да те питат за диплома, а само за опит.

D: Я, това е интересно, как започна да трупаш опит?

K: Платих на един "гуру" $2,500 да ме научи. Това, което ми показа (тогава не го знаех) беше блек хет, но беше някакво начало.

D: Коя година сме вече тук?

K: 2007

D: Имаше ли свои сайтове за предвижване по това време?

K: Имах, които изкарваха пари от google adsense, но исках да имам и сериозни сайтове, затова започнах да обикалям местни малки бизнеси и им предлагам да им направя сайт и да го оптимизирам.

D: Еха, супер. Лесно ли се убеждаваха?

K: Първо имах силен акцент, второ тези малки бизнеси идея си нямаха какво е това, но с доста питания намерих няколко клиенти. Не, но тези, които се навиваха, не бяха американци, а руснаци предимно.

D: Тук сме вече към 2008-2009? Колко успяваше да се изкара на месец от клиент по това време в Чикаго?

K: Да. То не беше бизнес, правех го между другото, докато ходех на работа на летището. Вече говорех малко по-добре английски, не бутах стари хора, а работех за една от авиокомпаниите, чекирах пътници. Не знам, аз им исках $300 за сайт на малък авто дилър и някакви смешни пари за seo. Идеята беше да добия опит, не да имам бизнес.

Но дойде кризата 2008.

D: Как се отрази тя на теб и онлайн заниманията?

K: От авиокомпанията ми предложиха някаква работа да товаря чантите на пътниците на самолета, което аз отказах. Беше време да започна само със seo да за занимавам. Поисках да ме уволнят, за да ми плащат няколко месеца от местната трудова борса докато си търся работа. Та едно от интервютата бе с компания, която дистрибутираше бинокли и оптика като цяло и един от клиентите ѝ беше американската армия. Интервюто беше 4-5 часа. Накрая се срещнах със собственика, оказа се руснак.

Бях на интервю и с друга компания, която произвежда чанти и обувки за боулинг, искаха от всички кандидати план как ще разраснат онлайн бизнеса им. А онлайн бизнеса им беше да продават продукт, за който никой не знае, че съществува - боулинг топки, на които може да качиш какъвто искаш дизайн.

И досега са единствените, които го правят. Та тези харесаха плана и ми предложиха работа първи.

Руснакът се обади месец след това, аз вече бях приел другата оферта.

D: Така, как се налага такъв екзотичен продукт през SEO гледна точка? Ние в SEO се базираме на търсенията и се стремим като цяло към тях да се нагодим.

К: Като търсиш периферни ниши - подаръци, например. Свързах се със сайтове, които продават custom gifts, казах им - качете нашите топки, ако продадете някоя ни пратете поръчката, ние ще я направим, ще я изпратим и ще ви дадем $50.

D: Tук за локално SEO ли говорим или сте опитвали глобално за САЩ?

K: Това е за целите щати. Свързах се и с артисти на един сайт, в който качват нещата си, предложих им да направят дизайни за нашите топки и получават процент при продажба. Не да направят, а да лицензират имиджите си за използване на боулинг топки. За тях бе добре дошло, защото бе допълнителен приход, без да правят нищо.

D: Т.е. ти в никакъв случай не си се занимавал само със SEO, а си действал като цялостен маркетинг и дори продукция.

K: Да, аз бях единственият. Сайтът е ontheballbowling.com. Искаха трафик, популярност, продажби, Как ще стане не ги интересуваше.

D: Какви успехи постигна в тази задача и колко време ти трябваше, за първи видим успех?

K: Успехите бяха в това, че спестихме от заплата на дизайнер, защото повечето дизайни ги лицензирахме, плащахме само ако се продаде нещо. Сайтът беше първи за custom bowling balls, това си бе постижение, защото всички други боулинг сайтове предлагаха тези predesigned боулинг топки с логата на различни спортни тимове и те бяха след custom bowling balls, а те бяха авторитетни сайтове. И третото - връзките с други бизнеси - свързах се с ebags.com да продават топките, а те започнаха да купуват и чанти.

D: Предполагам ще е интересно на каква заплата си работил, ако можеш да я споделиш?

К: Да, плащаха ми $40,000 на година, но имаше и бонуси за постигане на цели, но това бяха да кажем още 2-3,000 на година, т.е. незначителни.

След това решиха да направят сайт, на който да продават не само техните продукти на крайни клиенти и започнах да се занимавам така и с ecommerce seo. Докато сайтът набере скорост продажбите идваха от ebay and amazon.

D: Тук коя година сме, да не губим времевата скала?

K: 2013-2015

Този ecommerce сайт така и не набра скорост, защото този дето ръководеше проекта напусна година след като започна проекта. Реших, че е време и за мен да напусна и да правя нещо различно.

Понеже имах опит с продаване на eBay и Amazon, се разбрах с тази компания да продавам продуктите им на мой сайт и на тези два сайта. Свързах се и с други производители на боулинг стоки и започнах да продавам и техните продукти. Добавих и продукти, които нямаха нищо общо с боулинга. Жена ми ми помагаше.

D: Тук работиш като афилиейтър или като директен продавач?

К: Директен продавач и не само SEO, а цялостен ecommerce. Всичко беше чудесно, изкарвахме добре, нямахме работно време, дъщеря ми беше малка, когато ми писнеше отивахме във Флорида в средата на седмицата.

Само че Амазон се усетиха, че има пари в това и се разбраха с производителите и започнаха да продават стоките им директно, съответно свалиха цените и изведнъж от много добре нещата станаха много зле. По това време се роди и синът ми и жена ми вече не работеше. Та трябваше да си търся работа отново.

И започнах в SEO агенция, която е собственост на българка. SEO, но lead generation, работят предимно с water damage restoration бизнеси. Та за тези бизнеси цената на клик е астрономична, ако рекламират. Та тази компания казваше, вместо да платите за няколко клика и не получите никакви клиенти ние ще ви правим сео и ще ви докарваме клиенти.

D: Какво е особеното на lead generation SEO?

K: Особеното е, че искат резултати, всички обаждания се записват и се слушат, защото ако клиентите не получават обаждания месец, на следващият си уволнен.

D: Т.е. правите SEO само за неща, които водят конвертиращ трафик?

K: Да, тя агенцията е от 10 години и предимно в тази ниша, та знаят какво работи и какво не. Интересното бе, че са започнали с техен сайт, който са оптимизирали и класирали. И след като имат клиент просто правят страници на техния сайт за този град и обажданията идват, защото сайтът е авторитетен, гугъл показва едни и същи резултати независимо къде си, а няма и google my business listings.

Аз започнах 2017, но те са съществували няколко години преди това. Имат и малък тим в България, които се занимава с техническата част.

D: 10 човека екип как беше структуриран?

K: Няколко SEO, един копирайтър и 1-2 техническата част. Има един senior и 3-4 обикновени. Сеньорът беше друга българка.

D: Дизайна го офсорсвате?

K: Не, дизайна се правеше от момче от тима в България, както и site speed, schema implementation, etc.

D: Българският тим къде е позициониран?

K: Русе, защото там има университет и подготвя кадри, а и цената на труда е по-ниска, отколкото в София.

D: Да, русенци ще се радват да го прочетат, в групата има много.

К: Освен своя сайт вече работеха и над сайтове на клиентите, за да може да вземат две позиции в serp, както и да имат достъп до техните гугъл бизнес листинги.

Нещата в Гугъл обаче се променят и повечето обаждания започнаха да идват от бизнес листингите, вече само SEO на сайт не бе достатъчно. В google my business lisitngs тези water damage restoration бизнеса са локал.

D: Локални на ниво град или слизат и по-надолу в Америка - квартал и т.н.

K: На ниво град, но в град като Чикаго, са и до квартал, защото Гугъл те показва на няколко мили от адреса ти, дистанцията зависи от оптимизацията.

D: И вие се принудихте да започнете засилено локално SEO, за да сте в крак с промените.

K: Да, нямаш особен избор, но след година там напуснах.

D: Причина?

K: Не се разбирах със собственичката, те си имаха стандартни процедури, правиш това, това и това, а пък аз исках да експериментирам.

D: Разбирам те много добре.

K: Понякога експериментите работеха добре, понякога бяха пълен провал. Аз разбирам и нейната гледна точка, все пак тя трябваше да държи клиентите си щастливи, а когато не работеха експериментите ми ...

K: В сегашната работа сеньорът ни казва да се проваляме и експериментираме, защото сме вътрешна агенция.

D: Как попадна в настоящата си работа?

K: Бяха пуснали обява за работа. Интересното е, че те постоянно интервюират, но почти никой не наемат, защото не искат да наемат някой, за да имат човек в офиса просто. Трябва да е на определено ниво.

Този, който ме нае, каза, че го е решил, когато съм му казал, че бих се концентрирал на On-site optimization, а не на link building. Всички друго говорят за връзки, връзки и още връзки.

D: Тук на какви пари започна?

К: Тук e $55,000.

D: И тук вече работиш само локал, нали?

K: Да, но и не, има термини, които са национални, например 2002 vs 2019 vw jetta. Идеята е, че с тези термини докарваме трафик на сайта, гугъл вижда, че сайтът е посещаван и така си подобряваме метриките. Имаме страници,които са локал като например volkswagen tiguan for sale. Kогато някой е в района, в който е дилъра, вижда нашият сайт и бизнес листинг. Та тук е микс между национално и локално. Ето ти добър пример - Ram е марка на Dodge, имат събитие, което се казва ram truck month, през този месец рекламират здраво пикапите си, това е термин, хората го търсят. Ако напишеш в гугъл ram truck month целта е всички наши дилъри, които продават Рам, да са на първа страница.

SEO техниките на Калин

D: Можеш ли да споделиш какви са ви основните техники за SEO?

K: On-site optimization and internal linking, само това правим. И схема.

D: Без външно SEO?

K: Никакво външно SEO.

D: Поне някакви медийни публикации, каталози?

K: Не, няма каталози и публикации, имат телевизионни реклами по местни кабеларки. Мога да ти покажа последните 6 месеца спрямо миналата година. Нещо от типа на 300% повече кликове. (виж прикачената графика)

D: Онсайт според теб кои са най-важните техники, на какво наблягате? Как според теб изглежда перфектната страница и после вътрешните връзки?

K: Аз искам добро съдържание, единият от копирайтърите ни пише също и за най-престижните авто издания тук, та моите статии са информативни, тези на колегите все едно ги е писала пияна маймуна - keyword stuffing, но и двата вида се класират, което показва, че гугъл не чете, а брои.

Няма перфектна страница според мен, има перфектна спрямо конкурентите за определен термин, просто гледам те какво правят, дали имат имиджи и колко, колко h tagove, колко е дълго съдържанието им.

D: Тук може би е добре да споменем твоя любим инструмент?

K: Без pageoptimizer.pro съм загубен. Всичко ще ми отнема доста повече време, с него си избирам конкурентите и ми казва какво трябва да бъде направено.

D: А опитвал ли си аналозите, как са те според теб спрямо POP?

K: Не съм, вече съм на принципа, че ако нещо работи, не го променям.

D: Ние с Жоро(George G.) сме говорили, че в тези инструменти е много важно да се подбере спрямо кои конкуренти да ти даде препоръки.

K: Да, без това си загубен.

D: Освен POP какво друго ползвате в агенцията от SEO инструментариума?

K: Нищо друго, освен тракери за определени думи, а и контент, поне аз. Единият копирайтър работи почти само с мен за поддържащо съдържание, това е нашият линк билдинг, от контент от вътрешни страници, но гледам да е и тематично. Ако искам да класирам страница за volkswagen atlas for sale, което е дума търсена от потенциални купувачи, то поддържащото съдържание ще е за volkswagen atlas.

D: Имате ли някакви ваши PBN или само от вашите официални сайтове си линквате?

K: Нямаме pbns и не интерлинкваме, само онсайт.

D: Т.е. това, за което са те харесали на интервюто, е стратегията на фирмата, само техническа и онсайт оптимизация във всичките ѝ аспекти.

K: Това е била тяхната стратегия преди мен, просто аз съм бил единственият, който е споделял това мнение, че не ти трябват много връзки, ако онсайт е добро. Поне в тази ниша. Ако продаваш в*агра е друго. Това не е абсолютно твърдение.

D: Можеш ли да споделиш как виждате бъдещето, какво планирате като развитие идните години?

K: Аз бъдещето не мога да предвидя, но компанията драстично намали бюджетите за радио и телевизионна реклама, защото хората са онлайн, особено като си стояха затворени вкъщи. Това ще промени поведението им, според мен, това ще е навик – да търсят онлайн.

Самата компания, ако намери подходящите хора, би наела поне още 3-4. Толкова голяма е нуждата от подготвени SEO специалисти, които са склонни да експериментират. Големите сайтове в тази област са публични компании, с достатъчно пари да наемат най-добрите SEO в света, не само в Щатите.

Ще ти покажа мейл от собственика на сайт, който ми благодари, че след 6 месеца работа започнали да продават по 90 коли, като обичайно продавали 40, в добри месеци – 50, но това е бил максимума им, а беемветата и тук са скъпи.

Как SEO може да промени живота на човек и да го направи щастлив

D: Един финален въпрос - ти самият доволен ли си от избора си да се занимаваш със SEO, чувстваш ли, че правиш нещо полезно за бизнеса и хората, радваш ли се на победите си?

К: Да, определено. Примери много, но преди години направих на една позната логопед в София сайт. Тя работеше в офис и се занимаваше с деца само уикенда, просто защото нямаше достатъчно. 6 месеца след като направих сайта напусна офис работата, от 10 години има практика и това ѝ позволява сама да отглежда детето си. Преди имаше неплатени сметки за ток, сега ходи с изправена глава.

D: Ти със SEO си променил целия живот на един човек - от скучна работа той е започнал да се занимава с това, за което е мечтал?

K: Да.

D. Може би това е добър финал. Благодаря ти за отделеното време и се надявам да е интересно импровизираното интервю на групата.

Дискусия в групата.